PAS Musique – Abandoned Bird Egg [English/Polish]

R-4547124-1373564366-5891

[reviewed by / autor recenzji : stark || ENG/PL]

[ENG]: Always afraid of such records. Where the only thing I’m sure of is that I’m not sure of anything. Where I have no idea what to expect, even though I’ve listened to the previous PAS record, “Flanked By Women And Pumpkins”. Concerns justified, as it turned out, because the very first track welcomed me with bass pulsations coming across the techno style. That is something I could in no way imagine would find its way in “Abandoned Bird Egg”.

PAS Musique is a Brooklyn team led by Robert Pepper. This time, the musical ensemble focused primarily on trembling and restless ‘vintage’ colored electronics, and its interaction with traditional instruments that suddenly appear in the different corners of the album – sometimes widely developed, sometimes in rudimentary form. And generally very nice, sometimes a little crazy, is the way the synths and living, breathing sounds are mixed here. My favorite song on the album is “Modern Witchcraft”. Perhaps it’s also the most accessible part of “Abandoned Bird Egg”, filled with melodic synths, warm female vocals and the “this is modern witchcraft” phrase repeated like a mantra. In fact if modern witches would work their miracles accompanied by such music, I wouldn’t mind giving in to them. An ethereal and moody piece.

In other songs Robert and the company aren’t cuddling the listener as much (I’m not saying it was wrong, after all, I was hooked as well). Because for instance “Esoteric Funk Classic” probably will never reach an evergreen status; yes, the guitar has got some sort of funky shade, but apart from that the track is steaming of dirt, sound scratches and scrapes and broken rhythms. Or “Dark Canopy” where background noises originating from 50s and 60s classic sci-fi alongside with acid guitar riffs, seem to challenge traditional musical structures.

In fact, each song is different, yet almost all of them contain this element of a duel between artificial and living organisms. However as in “Flanked By Women And Pumpkins”, the sound here is surprisingly approachable. I say “surprisingly” given the fact that PAS Musique is a highly experimental ensemble that doesn’t really give a damn about classic song forms. On the experimental field Alrealon Musique rarely go wrong, in this case they made it once again. A very decent and uncommon recording that certainly mandates a greater number of listens, as so much is going on here that it’s impossible to fully embrace the album after one, two or even five sessions. And therefore, to fully appreciate it.

[PL]: Zawsze boję się takich płyt. Kiedy nie mam pojęcia czego się spodziewać, choć przecież słyszałem poprzednia płytę Pas (“Flanked By Women And Pumpkins”). Kiedy pewien jestem tylko tego, że niczego nie będę pewien. Obawy uzasadnione, jak się później okazało; pierwszy utwór powitał mnie basowymi pulsacjami ocierającymi się o stylistykę techno, czyli czymś, czego w żaden sposób nie wyobrażałem sobie, że znajdę na “Abandoned Bird Egg”.

Pas to brooklyńska ekipa dowodzona przez Roberta Peppera. To muzyczne zgromadzenie tym razem skoncentrowało się przede wszystkim na rozedrganej, niespokojnej elektronice o zabarwieniu “vintage” oraz jej interakcji z tradycyjnymi instrumentami, które pojawiają się znienacka czasem w mocno rozbudowanej, czasem szczątkowej formie, w różnych zakamarkach albumu. I ogólnie w bardzo fajny, momentami nieco szalony sposób miesza się tu ta syntetyka z żywymi, oddychającymi brzmieniami. A mój ulubiony kawałek na płycie to “Modern Witchcraft”. To jednocześnie chyba najbardziej przystępny fragment “Abandoned Bird Egg”. Melodyjne syntezatory, przyjemne kobiece wokalizy, powtarzana niczym mantra kwestia “this is modern witchcraft”, i gdyby faktycznie współczesne czarownice przy takiej muzyce czyniły te swoje cuda, nie miałbym nic przeciwko aby się im poddać. Bardzo zwiewny i nastrojowy kawałek.

W innych utworach Robert i spółka już tak bardzo nie przymilają się słuchaczowi (nie mówię, że to źle, wszak sam się na ten haczyk złapałem). Bo na przykład taki “Esoteric Funk Classic” pewnie żadnym evergreenem nigdy się nie stanie; owszem, gitara ma tu trochę funkowy odcień, ale poza tym roi się tu od różnych brudów, dźwiękowych rys i zadrapań czy połamanych rytmów. Albo “Dark Canopy”, gdzie na tle odgłosów rodem z klasycznych sci-fi z lat 50-tych czy 60-tych, kwaśne gitarowe riffy zdają się rzucać wyzwanie tradycyjnym strukturom muzycznym.

Właściwie każdy utwór jest inny, ale wszystkie lub prawie wszystkie zawierają ten element pojedynku organizmu żywego ze sztucznym. Podobnie jak w przypadku “Flanked By Women And Pumpkins” słucha się tego zaskakująco dobrze. Piszę “zaskakująco” zważywszy na fakt, że Robert i spółka to muzycy o mocno eksperymentalnym zacięciu, mający klasyczne formy piosenkowe w głębokim poważaniu. Na poszukującej niwie Alrealon Musique rzadko się myli, w tym przypadku też trafili. Bardzo przyzwoita i nietuzinkowa rzecz. Na pewno zmuszająca do większej ilości przesłuchań, gdyż w tych utworach dzieje się tak wiele, że za pierwszym, drugim czy nawet piątym razem nie sposób “Abandoned Bird Egg” w pełni ogarnąć. I, co za tym idzie, docenić.

PAS Musique ‎– Abandoned Bird Egg
Alrealon Musique, ALRN035
CD, Limited, 2013

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s