“Wewnętrzne przestrzenie ludzkości” – wywiad z SHINKIRO


Japonia oględnie mówiąc nie należy do potentatów w dziedzinie dark ambientu. Na szczęście istnieje jednak parę wyjątków, spokojniejszych przystani na tym ichnim noise’owym morzu. Takim najjaśniejszym jest chyba SHINKIRO, który wydał dwie świetne płyty dla Athanora a ostatnio powrócił po paru latach milczenia z wydaną przez Ant-Zen kolaboracją z Empusae. Mózgiem projektu jest Manabu Hiramoto, z którym zamieniłem kilka słów – nie jest to może zbyt wylewny osobnik, ale parę ciekawych rzeczy nam powiedział. Zapraszam do lektury wywiadu.

SHINKIRO znaczy “miraż”. Czy jest to dla Ciebie tylko dobrze brzmiąca nazwa, czy kryje się za nią jakieś głębsze znaczenie?

Obie odpowiedzi są prawidłowe. SHINKIRO to określenie mojej muzyki. Jednocześnie jednak nazwę zaczerpnąłem z faktu, iż moje rodzinne miasto, Toyama znane jest z tego, że często można tam zaobserwować miraże.

W mojej opinii “Way of the Gods” nie jest tak mroczny jak “Deep Blue”, za to bardziej organiczny i głęboki, zgodzisz się z tym? Co myślisz o tych albumach dzisiaj, z perspektywy czasu? Czy oddawały one Twój ówczesny stan umysłu?

Tak, zdecydowanie. Wszystkie moje wydawnictwa odzwierciedlają mój muzyczny smak i stan umysłu. Zwłaszcza “Deep Blue”, który sprawił, że wyszedłem z własnej skorupy. “Deep Blue” jest wszystkim tym, co mogłem w tamtym okresie stworzyć. Nie wiedziałem jak nagrać płytę w odpowiedni sposób, a dziś nie umiałbym już odtworzyć tamtych dźwięków. Starałem się wykreować wizję głęboko błękitnego morza oraz moje postrzeganie głęboko błękitnych ludzkich emocji [cokolwiek to znaczy – przyp. Stark]. Mam jeszcze trochę niepublikowanych materiałów z czasów “Deep Blue”, mają one ten sam feeling. A “Way of the Gods” to kolejny krok ,mnie jako muzyka i mojego ducha.

Twoim ostatnim wydawnictwem jest kolaboracja z Empusae, której szczerze mówiąc jeszcze nie słyszałem. SHINKIRO jest zupełnie innym projektem, jesteście jak ogień i woda. Chciałem Cię zapytać jak narodził się pomysł tej dość nietypowej współpracy?

Zawsze interesował mnie także rytm, nie tylko dark ambient. Szanuję Nico z Empusae jako muzyka i jako artystę. Nasza kolaboracja wynikła zupełnie naturalnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z “O.A.O”

Czy za “Organic.Aural.Ornaments” kryje się jakiś koncept?

Słowem-kluczem na “O.A.O” jest “organiczny”. Lubię abstrakcyjne tytuły, takie, które pozwalają każdemu słuchaczowi wyobrazić sobie swój własny koncept. Chcemy aby słuchacze  myśleli o znaczeniu “O.A.O”. Poza tym to była duża frajda dla mnie współpracować z Empusae, więc przy okazji chciałbym abyście i Wy cieszyli się tą muzyką.

Wydałeś także materiał jako Kotodama. Jakie są główne różnice miedzy Kotodama a SHINKIRO?

SHINKIRO to mój główny projekt obrazujące wewnętrzne przestrzenie człowieczeństwa. Kotodama to jakby druga strona SHINKIRO, dark ambientowa, lecz jednocześnie utrzymana w bardziej elektronicznym, eksperymentalnym, nieco dziwnym stylu. Po prostu nagrywając ten materiał cieszyłem się dźwiękiem i nie stawiałem sobie żadnych muzycznych ograniczeń.

Chciałbym zapytać Cię o współpracę z Athanor. Jak dołączyłes do tej wytwórni? Nagrasz jeszcze coś dla Athanor, czy Wasza współpraca dobiegła końca?

Stephane z Athanor polubił moje demo, które wysłałem mu w 2004. I to wszystko. Bez niego “Deep Blue” nigdy by nie powstało. Utrzymujemy dobry kontakt. Płytę mojego nowego projektu, Bashin (współpraca z Bardoseneticcube) właśnie wydał Athanor. Myślę, że muzycznie to będzie dokładnie to, czego oczekujesz.

Japonia słynie z wielu artystów parających się muzyką noise. Ja osobiście nie znam wielu dark ambientowych projektów pochodzących z Japonii. Interesuje Cie noise?

Nie, nigdy nie siedziałem w tej muzyce.

A może się mylę, może jest jakiś dobry projekt ambientowy z Kraju Kwitnącej Wiśni na który warto zwrócić uwagę?

Mój przyjaciel z Troll Lullaby robi świetna muzykę. Możesz go usłyszeć na “Kokorobito” Jack Or Jive.

Czy SHINKIRO jest popularne w japońskim undergroundzie, czy odzew dociera do Ciebie raczej z innych stron świata?

Nie, większości Japończyków ciężko jest zaakceptować dark ambient. Pozytywne głosy otrzymuję z Europy, Rosji, Hongkongu.

Chciałbym zapytać Cię o inspirację. Gdzie znajdujesz takową? W Naturze? Religii? Pytam nie bez powodu, ponieważ dla mnie muzyka SHINKIRO jest równie organiczna, bliska Natury jak i głęboko duchowa – Droga Bogów, jak sam tytuł mówi.

“Way of the Gods” inspirowana jest i bezpośrednio wywodzi się z japońskiej religii szintoistycznej. Każda naturalna siła ma swojego własnego boga. To unikalne, zupełnie inne podejście niż te, które praktykują monoteistyczne religie. Świątynia Fushimi Inari dostarczyła mi mnóstwo inspiracji. Stamtąd pochodzą nagrania terenowe takie jak śpiew ptaków, dźwięki insektów szum drzew czy wiatr. Jestem głęboko zainteresowany duchowością i religią, w tym także “Drogą Bogów”.

Wiem, że mieszkałeś w Osace, być może jednej ze stolic XXI – wiecznej cywilizacji. Wiem, że dzielnica Dotonbori była jedną z inspiracji Ridleya Scotta podczas tworzenia wszystkich tych futurystycznych wizji w “Blade Runnerze”. A paradoksalnie Twoja muzyka daleka jest od zgiełku nowoczesnego świata. Jak się czułeś w Osace? Jest możliwe odnaleźć tam odrobinę ciszy i wewnętrznego spokoju?

Mieszkałem w Osace 12 lat, ale 3 lata temu wróciłem do Toyamy . Tak, to jedno z największych miast. Tłum i hałas na ulicach zawsze działał mi na nerwy – to muzyka zawsze była dla mnie ucieczką w ten wewnętrzny spokój.

Domyślam się, że nie możesz utrzymać się z samej tylko muzyki, prawda? Co robisz na co dzień?

Sprzedaję dewocjonalia oraz nagrobki. Studiuję też Buddyzm, choć ten temat nie wpłynął jeszcze na muzykę SHINKIRO.

Plany na najbliższą przyszłość?

Jak wspomniałem, właśnie ukazał się album Bashin. Teraz pracuję nad podwójna płytą, która zawierać będzie stare i niepublikowane materiały. Nazywać się to będzie “From The Archives” i wyda to wkrótce Ultra Mail Production z Hongkongu. Planujemy limit 99 egzemplarzy.

Dzięki Manabu za wywiad. Ostatnie słowa należą do Ciebie.

“Wszyscy jesteśmy jednym poza przestrzenią i czasem”

Leave a Reply

